اهمیت تغذیه در سالمندان

یکی از مهمترین مسائل در بین سالمندان، اهمیت تغذیه در سالمندان می باشد. هرچه سن بالاتر می رود، فعالیت های انسان کاهش می یابد و طبیعتا به انرژی کمتری نیاز پیدا می کند و در نتیجه میل به غذا در انسان کم تر می شود.

با این حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در سالمندان پایین تر از حد مطلوب خواهد بود. در این مقاله به اهمیت تغذیه در سالمندان خواهیم پرداخت، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تغذیه عاملی موثر

هر چه سن سالمندان بیشتر می شود به طور طبع فالیت آنها کاهش می یابد و همین امر باعث بوجود آمدن بیماری های مزمن می شود اما همیشه راه های درمان و پیشگیری وجود دارد.
بهترین راه برای پیشگیری از این وضعیت کنترل سلامت تغذیه سالمند می باشد که عاملی موثر در پیشگیری از این نوع بیماری هاست.

اهمیت تغذیه سالمندان

بدیهی است با افزایش سن و سالخوردگی نیاز های بدن نسبت به میزان و نوع غذا تغییراتی را حاصل می شود.
اما تنها کافی است با رعایت اصول تغذیه یک فرد سالمند از احتمال وی به بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون بالا و چربی خون جلوگیری کنیم.

با احترام به تغذیه سالمندان و عادات غذایی شان باید دست به اصلاح آن در جهت مطلوب و صحیح برای پیشگیری از این بیماری ها بزنیم، در نتیجه اگر اصول تغذیه سالمندان رعایت شود کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری قرار می گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

مطالب مرتبط : خدمات سالمندان در منزل

عوامل مضر بر تغذیه سالمندان

هرچه انسان پیرتر می شود مجددا به خلق و خوی کودکی خود نزدیکتر می شود از این رو سالمندان حساس تر می شوند و ممکن است هرگونه عاملی بر روی تغذیه آنها تاثیر بگذارد که البته تمامی این تاثیرات ریشه در این گونه رفتار ندارد و ممکن است به طور طبیعی باشد.

به طور کلی این عوامل به دو شکل متفاوت هستند؛ عوامل جسمانی و عوامل روحانی

عوامل مضر بر تغذیه سالمندان

عوامل جسمانی

همانطور که از نامشان پیداست این عوامل تاثیر یافته از واکنش های بدن نسبت به افزایش سن می باشند. یکی از این عوامل که پیشتر هم به آن اشاره کردیم کاهش کل انرژی است که بدان نیاز پیدا می کند که در واقع وابسته به فعالیت های بدن است و درنتیجه انرژی کمتری مورد نیاز خواهد بود و در ادامه بیماری های مزمنی که می تواند ریشه در همین کاهش فعالیت ها باشد.
دیگر موارد عواملی طبیعی تر هستند که با کهولت سن به خودی خود پیش می آیند مانند خراب شدن دندان ها، بی تحرکی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی و یا تداخل غذا و دارو.

عوامل احساسی

خب عوامل کمی در این زمینه دخیل نیستند که از جمله آنها می توان به افسردگی ناشی از طرد شدگی اشاره کرد.بسیاری از افراد پس از مدتی که توانایی نگهداری از پدر و مادر خویش را ندارند آنها را به خانه سالمندان می سپارند با این خیال که در آنجا به عزیزانشان بهتر می رسند اما از این مسئله عاطفی آنها غافل می شوند.
نمی دانند که دور شدن از کسانی که یک عمر با آنها زنگی کردی چه حس تلخی دارد. این عامل مهم تاثیر بدی روی تغذیه سالمندان میگذارد.
از دیگر عوامل موثر بر تغذیه می توان به وضعیت اقتصادی، درآمد کم و طبخ غذای نامناسب نیز اشاره نمود.

تنوع غذایی – سلامت تغذیه

در این سنین می بایست با توجه با عادات غذایی و شیوه زندگی سالمند تنوع غذایی ایجاد نمود و طبق آن عمل نمایید.
اگر تغییرات تحت خواسته های سالمند صورت گیرد و برای او خوشایند نیز باشد باعث جلوگیری از بیماری ها ده و کمک شایانی در این زمینه می کند.

باتوجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات 8 تا 10 لیوان در روز و مواد با فیبر بالا نظیر نان تهیه شده از گندم کامل و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو، آلو زرد و سبزی ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همچنین هشدار دادن به سالمند در مورد مصرف بی رویه مسهل ها می تواند مفید باشد.

با توجه به موارذکر شده لحاظ کردن غذای های پرچرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزی های نفاخ مثل کلم، گل کلم، پیاز شیرینی جات و نمک زیاد، و… خارج از تغذیه سالمندان در جهت سلامتی شان ضروری می باشد.
همچنین توصیه می شود تعداد وعده های غذایی سالمندان افزایش داده شود حداقل 5 وعده در روز و در هر وعده مقدار غذای کمتری مصرف شود به این علت که معده عملیات هضم و گوارش غذا را به آسانی انجام دهد.
در سالمندانی که جویدن برای آن ها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشت نرم، سوپ و آشی که حبوبات زیاد ندارد و آب میوه توصیه می شود.
برای سالمندانی که دارای فشار خون بالا می باشند مصرف غذاهای سدیم دار می تواند بسیار مفید باشد و برای تنظیم رژیم غذایی جهت کاهش وزن در سالمندانی که اضافه وزن دارند، حتماً باید با متخصص تغذیه مشورت شود.
رژیم غذایی سالمندان باید دارای مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و املاح به ویژه آهن و کلسیم باشد. همچنین مصرف شیر و لبنیات، غذاهای گوشتی و سبزی ها و میوه ها بسیار تاکید می شود و همچنین مصرف مولتی ویتامین هر روز توصیه میشود.

ورزش همواره برای همگان مفید بوده و سالمندان مستثنا از آن نیستند. برای سالمندان به نسبت توانایی جسمانی شان ورزش در طول مدت مناسب به خصوص پیاده روی در هوای آزاد توصیه می شود.
اگر پدربزرگ، مادربزرگ و یا سالمندی دارید آنها را پیش خود جمع کنید و یا به آنها سر بزنید تا وعده های غذایی را در کنار آنان بگذرانید. بودن در کنار فرزندان اشتهای آنها را باز می کند و برای روحیه شان نیز مفید است.

ویتامین ها و مواد معدنی لازم در تغذیه سالمندان

جذب کلسیم و ویتامین D بدن با بالا رفتن سن کاهش می یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی را نیز به همراه داشته و باعث بالا رفتن احتمال شکستگی های استخوانی می شود. در نتیجه با بالا رفتن سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی از کلسیم مانند شیر و لبنیات و تامین ویتامین D افزایش می یابد.

کم خونی، فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می کنند شایع است. نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه شده روزانه به طور متوسط 7 میلی گرم می باشد. زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های برگ سبز تیره مانند جعفری،اسفناج، برگ چغندر، گشنیز و بخش های تیره برگ از منابع آهن می باشند.

جگر، گوشت، حبوبات، وغلات ومغز پسته، بادام، گردو، فندق، از منابع غذایی حاوی روی می باشند. برخی از علائم کمبود روی که به طور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می دهد مانند کاهش حس چشایی و التهاب پوست است.

نکته کلی در خصوص تغذیه سالمندان

بهترین راه برای دستیابی و حفظ یک وزن مناسب و ایده آل در حالی که سن شما بالاتر می رود، دریافت کالری کمتر نسبت به زمانی است که شما جوان تر بودید و اطمینان از این بیشترچیزی که شما میخورید مغذی است و چربی و قند کمی نیز دارد. همچنین از چربی های اشباع و ترانس اجتناب کنید.

به همین دلیل شناخت درست از نیاز های تغذیه سالمندان اهمیت ویژه دارد. نیاز های تغذیه ای سالمندان را میتوان در انرژی، پروتین، ویتامین، مواد معدنی، مایعات، و فیبر غذایی دسته بندی کرد.

سخن پایانی اهمیت تغذیه در سالمندان

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت تغذیه در سالمندان بپردازیم. امیدواریم راهنمای خوبی در این زمینه برای شما باشیم و مطالب مذکور برای شما مفید واقع شود. شما می توانید برای دریافت اطلاعات با خدمات پرستار از سالمند با شرکت پرستاری سالمندان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *