تاثیرات یوگا بر سلامت سالمندان

در تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان می توان عنوان کرد که حرکات یوگا به گونه ای طراحی شده اند که برای سالمندان سبب طبیعی شدن فشار خون، جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی، تعادل در سیستم اعصاب و … می شود. با مرکز پرستاری ملکه شب عرشیا همراه باشید.

در حرکات یوگا تکنیک های خاصی موجود است که فرد را دعوت به نشاط و طراوت جسمی خواهد کرد. نکته قابل توجه این می باشد که فردی که حرکات یوگا را انجام می دهد باید بدن خود را شناخته و به محدودیت های بدنی خود در انجام این حرکات آشنا باشد.

همچنین در زمان انجام این حرکات به خود فشار نیاورد و موجب آسیب بدنی به خود نشود. که در این مقاله به بحث تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان می پردازیم.

همچنین مطالعه نماید = خدمات سالمندان در منزل

یوگا چیست؟

یوگا یک ورزش کم تحرک و ذهنی است که به آسانی در اختیار همگان قرار دارد. امروزه تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان به وضوح رسیده است.

میلیون ها انسان می توانند این ورزش را در هر سنی با هر توانایی که هستند، انجام دهند. به این شکل که روزانه یوگا را در مکانهایی چون، پارک ها، باشگاه های ورزشی یا حتی در اتاقل خواب انجام دهند.

تاثیرات یوگا بر سالمندان
تاثیرات یوگا بر سالمندان

تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان

1.کاهش استرس
2. برطرف نمودن اضطراب

 

همچنین مطالعه نماید = خدمات نگهداری از سالمندان

3.سلامت قلب را بهبود می بخشد

همگان واقف هستند که سلامت قلب برای سلامت کل بدن یک امر حیاتی می باشد. در راستای تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان یک مطالعه انجام شده شان داده شده است که افراد بالای 40 سال که به مدت 5 سال یوگا تمرین کرده اند دارای فشار خون مناسبی شده اند.
چرا که فشارخون بالا یکی از دلایل حملات قلبی و سکته مغزی است. کم کردن فشار خون به این حملات کمک خواهد کرد، لذا تمرینات یوگا برای این طیف افراد توصیه می شود.

4. التهاب را کاهش می دهد

در تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان، گفته شده است که یوگا می تواند التهابات را نیز کاهش دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی بدن می باشد. اما التهابات مزمن می تواند به گسترش بیماری های قلبی، دیابت و … کمک کند. بنابراین با این گونه ورزش ها می توان درجه التهاب را کاهش داد.

5. کیفیت زندگی را مناسب تر می کند

یوگا کمک کننده مناسبی برای بهبود کیفیت زندگی انسان است. مطالعه ای که بر روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است. نشان می دهد که یوگا علائم شیمی درمانی مانند حالت تهوع و استفراغ را در آن ها کاهش داده و همین طور کیفیت زندگی آن ها را بهبود بخشیده است.

به همین شکل یوگا می تواند به بهبود کیفیت خواب، بهبود عملکرد اجتماعی، افزایش حس خوشبختی، کاهش اضطراب و افسردگی و … کمک شایانی کند.

همچنین مطالعه نماید = مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

6. برطرف کننده دردهای مزمن است

یکی از مشکلات بشر دردهای مزمن می باشد که میلیون ها نفر از آن رنج می برند. دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد، از قبیل: ورم مفاصل تا آسیب های دیگر. در تحقیقاتی که در سال 2005 نشان داده شده است یوگا می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بدنی در شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز کمک کند. برطرف کننده دردهای مزمن از دیگر تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان است.

مزایای یوگا برای سالمندان
مزایای یوگا برای سالمندان

مزایای یوگا برای سالمندان شامل چه مواردی است؟

تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان باور نکردنی است. یوگا به سالمندان کمک خواهد کرد که تعادل خود را حفظ کنند. سلامتی استخوان و توده عضلانی را حفظ می کند، مفاصل را انعطاف پذیر می کند. طبعا این حالت روحی فرد را نیز تحت تاثیر خواهد گذاشت.

این گونه تمرینات برای تمرکز و رفاه روحی و روانی بسیار موثر است. سالمندان با این کار ذهن خود را آرام خواهند کرد. به این منظور کلاس های گروهی برای افراد سالمند وجود دارد که به آنها حس هدمند شدن می دهد.

کاربردی که تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان دارد:

• برای کنترل خشم
• برای رفع بیخوابی
• تقویت عضلات پشت
• تقویت عضلات شکم
• چربی سوزی
• کاهش کالری
• درمان یبوست
• رفع خستگی مزمن
• درمان یبماریهای پوستی
• بیماریهای قلبی
• درمان واریس
• درمان آرتروز و . . . . غیره

با بالا رفتن سن، قوای بدنی سالمندان نیز کاهش می یابد. دویدن، پیاده روی سریع و یوگا به این امر کمک خواهد کرد. در واقع از جلمه تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان آرام کردن ذهن می باشد.

اگر بعد از انجام این حرکات احساس درد و ناراحتی داشتید، انجام حرکت را متوقف کنید. ورزش یوگا زمانی موثر است که به درستی انجام شود.

حرکات یوگا
حرکات یوگا

حرکات یوگا را می توان به 9 بخش تقسیم نمود:

1. حرکات خم به عقب
2. حرکات پیچ
3. حرکات دراز کش
4.حرکات نشسته ساده
5.حرکات تعادلی
6.حرکات ایستاده
7.حرکات معکوس
8.حرکات خم به عقب
۹.حرکات نشسته ساده

فوایدی که تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان دارد

فرآیندی که در سالمندی اتفاق می افتد در سه بعد فیزیولوژیک، روان شناختی، و جامعه شناختی انسان همراه است.تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان به گونه ای است که این تغییرات با شتاب های متفاوتی پیش می رود.

افزون بر سیر نزولی فرآیندهای زیست شناختی و افزایش کمی و کیفی دوران سالمندی، بی حرکتی نیز در ایجاد اختلالات روانی در این دوره نقش مهمی دارد.

در نظر نگرفتن تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان ممکن است دردوره سالمندی همراه با عواملی تنش زا باشد. از جمله این عوامل می توان به اختلال در عملکرد جسمی، ناتوانی های ناشی از بیماری های مزمن، فقدان های روانی – اجتماعی در فعالیت و ظاهر فرد نام برد.

در انجام حرکت های یوگا برای سالمندان باید به 5 نکته دقت کرد:

1.سعی شود که هرگز در حالت چرخش کامل قرار نگیرید.
2.سعی شود که هرگز چرخش کامل سر را انجام ندهید.
3. فقط حرکت آرام به سمت جلو و عقب، به چپ و راست و … انجام گیرد.
4.به هیچ عنوان نفستان را حبس نکنید:
5.به هیچ وجه در حرکاتی که در آن حرکت سر وجود دارد، سر را پایین تر از سطح قلب نیاورید

یوگا علم نوین
یوگا علم نوین

در پایان می توان عنوان کرد

در بحث تاثیرات یوگا بر سلامتی سالمندان می توان عنوان کرد که اغلب سالمندان زمان خود را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود می پردازند. این ورزش نیز می تواند اوقات آنها را پر کند و هم از بیماری های دوره سالمندی که به سراغ انسان می آید جلوگیری کند.
با شناخت حرکات ورزش یوگا و حرکاتی که به سالمندان آسیب می رساند، می توانیم ورزشی بی خطر برای سالمندان داشته باشیم. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سوالات شما در این زمینه پاسخ بدهد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *