• malakeshab
  • دسامبر 29, 2020
  • سایر

چیزی که در ابتدای امر یادآوری می شود این است که لطفا آلزایمر را جدی بگیرید. حال اگر در سالمندی به آلزایمر مبتلا شدیم بهتر است روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان را بیاموزیم تا بهتر زندگی کنیم. به راستی چرا آلزایمر به وجود می آید و گریبانگیر انسان ها در سالمندی می شود؟ چه موادی در این دوران نیاز است مصرف کنیم؟ با تیم پزشکی ملکه شب همراه باشید…

همچنین بخوانید = خدمات سالمندان در منزل

روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان چیست؟

عملکرد مغز در این دوران به چه صورت است؟ ما در این مقاله بر آنیم که برخی از سوالات مطرح شده در بالا را بیان کنیم. البته قابل ذکر است که در این مقاله سعی شده است از تمامی نکاتی که در این باره هست عنوان شود.

الزایمر چیست؟

اختلالی در مغز است که در این حالت توانایی های ذهنی بیمار به مرور تحلیل می رود. الزایمر حاصل تعاملات پیچیده عوامل متعددی می باشد از جمله ژنتیک، سن، محیط، شیوه زندگی و … برخی عوامل مانند سن یا ژنتیک را نمی توانیم از بین ببریم ولی سایر عوامل خطر مثل فشار خون بالا و ورزش نکردن قابل تغییر می باشند که در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان به آن اشاره می شود.

همچنین بخوانید = خدمات نگهداری از سالمندان

برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت خطر ابتلا به آلزایمر را نیز بالا می برند و جالب است بدانید 80% بیماری های قلبی – عروقی مبتلا به بیماری های قلبی – عروقی نیز می باشند. بنابراین نیاز است روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان را بدانیم.

بیماری آلزایمر به چه صورتی زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار می دهد؟

در ابتدای امر این بیماری سبب می شود که فرد توانایی های خود را در انجام دادن امور از دست بدهد. گاهی اوقات امکان دارد که این امر در مراحل پیشرفته بیماری در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان اتفاق بیافتد.
این بیماری در سنین بالای 60 سال اتفاق می افتد. نکته مهم این است که باید در دوران جوانی برای پیشگیری از بیماری اقدام شود. خبر خوب این است که اگر اقدامات پیشگیرانه برای آلزایمر صورت گیرد نیازی به درمان آلزایمر در سنین بالا نخواهد بود. و شخص به هیچ عنوان به این بیماری در سنین بالا مبتلا نخواهد شد.
شایان ذکر است که علم پزشکی هنوز نتوانسته علت مشخصی برای این بیماری را بیان نماید. اما آنچه مشخص است این می باشد که این بیماری در بسیاری از خانواده ها که مبتلابهی دارند، بیشتر اتفاق می افتد. درصد ابتلا بانوان به این بیماری بیشتر از آقایان می باشد. درمان آلزایمر در صورتی که پیشگیری شود آسان است اما در صورتی که پیشرفت کرده باشد به سختی انجام می گیرد.

علائم آلزایمر چیست؟

علائم مبتلا شدن به بیماری آلزایمر در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان متفاوت می باشد. کاهش شنوایی از علائم اولیه این بیماری است. کاهش شنوایی رابطه بسیار مستقیمی با حافظه و مغز دارد.

کاهش حافظه:

کاهش تدریجی حافظه یکی از علائم آلزایمر می باشد. و عملکرد و توانایی های شخص را تحت تاثیر می گذارد.

اختلال در قوه تفکر و استدلال

در این حالت فرد مفاهیم انتزاعی مانند اعداد را دچار مشکل می شود.

کاهش قدرت قضاوت و تصمیم گیری

قدرت تصمیم گیری و قضاوت کاهش یافته و فرد در انجام امور روزمره خود مانند غذا خوردن یا رانندگی، آشپزی و … به مشکل برمی خورد.

ضعف برنامه ریزی و انجام کارهای شخصی

یکی دیگر از روش های پیشگری از آلزایمر در سالمندان این است که فرد مبتلا قدرت برنامه ریزی را از دست داده و به مرور امور شخصی خود را نمی تواند انجام دهد.

در رفتار و شخصیت تغییراتی ایجاد می شود

تغییراتی مغزی که در آلزایمر اتفاق می افتد تغییر بر رفتار شخص گذاشته و آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

18 روش برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

1.نوشتن و خواندن یکی از روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان می باشد. که در این روش فرد باید بسیار بنویسد و بخواند، با تغییر صدا و به جای کاراکترهای کتاب یا نویسنده بلند بخوانید. از مطالبی که به نظرتان جالب می آید یادادشت بردارید. دقت شود که مطالب با احساس متفاوت خوانده شود. در واقع نوشتن و خواندن یکی از بهترین روش ها برای تقویت و افزایش حافظه می باشد.
2.یک تصویر مثلا یک عکس خانوادگی انتخاب نموده و شروع به توصیف آن نمایید.
3.اگر عادت دارید به گرفتن یک دوش ساده از این پس سعی نمایید که یک حمام درست و حسابی و سنتی بگیرید.
4.سعی کنید کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایید و گاهی پیاده روی نمایید.
5.دستی را که با آن مسواک می زنید جهتش را تغییر داده و با دست دیگر مسواک بزنید.
6.تغییراتی روی میز کار خود بدهید و هر روز این کار را تکرار کنید.
7.در زمان استراحت از جای خود بلند شده و کمی هوای تازه استنشاق نمایید.
8.اهتمام داشته باشید که به جای نگاه کردن به غذا، بو یا مزه آن را متوجه شوید. همین حدس زدن ها یکی از تمرین های خوب برای تقویت حافظه می باشد.
9.پیشنهاد می شود در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان سرگرمی های تازه برای خود انتخاب نموده، تا تغییرات متفاوتی در خود ایجاد کنید.
10.برای پیشگیری از آلزایمر با حضور فعال، و با دقت گوش کنید. این طور می توان عنوان کرد که همواره حضوری آگاهانه داشته باشید. به عنوان مثال هنگامی که تلویزیون نگاه می کنید با تمام حضور تماشا نمایید.
10.پرورش گل و گیاه به تقویت حافظه شما بسیار کمک خواهد کرد.
11.بازی با کلمات و حل جدول و همین طور حل معما و … به صورت جمعی هم برایتان شادی بخش است و هم می تواند ذهن شما را به فعالیت وادار نماید.

12.یکی دیگر از مهمترین روش ها حفظ شعر، داستان، لغات، گوش دادن به موسیقی، یادگیری یک ترفند و … است که کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما خواهد کرد.
13.گاهی اوقات در منزل چشمان خود را بسته و به این شکل کار کنید. مثلا سعی کنید که جای اشیاء را به این حالت پیدا کنید. یا می توانید مواد اولیه غذا را با چشم بسته بشویید و پوست بکنید.

14.در کارهای جمعی شرکت نموده و شادی هایی که از این طریق می توان به دست آورد را داشته باشید.
15.تکرار برای شما می تواند بسیار سازنده باشد. تکرار و تمرین در هر کاری که به آن اهتمام دارید. به عنوان مثال با کلمات بازی کرده و برای خود داستان و شعر بسازید.
16.بهترین موردی که در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان پیشنهاد می شود این است که ورزش کنید و همواره تحرک بدنی داشته باشید چرا که این مورد باعث تحرک هرومون های بدن شما شده و نشاط آور است و در نهایت باعث تقویت بهتر حافظه شما خواهد شد.
17.وزنتان را کم کنید. کنترل وزن می تواند در عملکرد مغزتان بسیار موثر باشد.
18.تغذیه مناسب داشته باشید. سبزیجات تازه و همین طور مصرف مدام ماهی می تواند در این زمینه یاری رسان شما باشد.

در آخر از شما می خواهیم که:

به توصیه ما در روش های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان گوش فرا داده و خود را برای چالشی بزرگ آماده نمایید، چرا که این چالش می تواند نکته کلیدی برای شما باشد. و هر فردی که به ناچار مبتلا به این عارضه شده است. بدون در نظر گر فتن فاکتورهای ذکر شد ه بعید است بتواند با این مشکل برخوردی مناسب که منجر به درمان شود داشته باشد. ولی با توجه به تحقیقات انجام شده درصد درمان بسیار بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *